Lucie Brusewitz

Lucie Brüsewitz-Kijlstra (Den Haag, 1957) woont en werkt in Leiden. Vanaf het moment dat ik een potlood kon vasthouden ben ik gaan tekenen. Later kwam het schilderen erbij. Ik leerde modeltekenen bij Annelies van Capelleveen in Den Haag toen ik op de middelbare school zat.

Na allerlei omzwervingen via Amsterdam, Hoofddorp, Leiden en Moskou kwam ik in Groningen terecht en nam ik in 2011 het tekenen en schilderen echt serieus op. Ik volgde toen lessen portret- en modeltekenen bij Noorder Ateliers o.l.v. Annelies Middel en Chrétien Goos. In 2012 begon ik daar met het tweejarig Ateliercurriculum dat gebaseerd is op het curriculum van de Klassieke Academie in Groningen.

In 2013 ben ik terug verhuisd naar Leiden en heb ik daar cursussen gevolgd bij o.a. Eva de Visser bij Ars Aemula Naturae. In 2017 volgde ik lessen portretschilderen bij Peter Smit, Arnout Killian en Irma Braat op de Wackers Academie in Amsterdam.

Sinds september 2019 volg ik de tweejarige opleiding tot portretschilder aan de Amsterdamse Portretschool van Liesbeth van Keulen. In de zomer van 2021 is aan deze opleiding nog een derde jaar toegevoegd. De nadruk ligt op het trainen in de klassieke technieken van de teken- en schilderkunst.

Mijn topfavoriete kunstenaars zijn o.a. Caravaggio, Joaquín Sorolla y Batisda, Anders Zorn, Jeremy Lipking en Peter Hartwig.

Werkwijze voor een portret. 

Na een eerste, verkennend gesprek maak ik een aantal foto’s en enkele schetsen met potlood die als basis zullen dienen voor het portret. In gezamenlijk overleg wordt bepaald waar de sessie plaats zal vinden. Een opname uit deze fotoserie zal als basis dienen voor het portret. Ik wil de mensen graag in levende lijve zien en daarom maak ik de foto’s het liefst zelf. Daarna werk ik het portret uit in mijn atelier zonder dat de geportretteerde hoeft te zitten. Soms wil ik de persoon nog wel even zien voor de laatste details. Tijdens het proces stuur ik foto’s van de voortgang per E-mail. Desgewenst kunnen er dan nog aanpassingen worden gedaan. De prijs van een portret is afhankelijk van het formaat van het doek en van het aantal te portretteren personen.